Prijsverschillen tussen brommer- en scooterverzekeringen kunnen erg groot zijn. De leeftijd van de regelmatige bestuurder speelt een belangrijke rol bij de hoogte van de premie. Zeker jonge bestuurders betalen daardoor vaak de hoofdprijs.

Dat schrijft onafhankelijk researchbureau Moneyview op basis van recent onderzoek. Het bureau wijst erop dat bromfietsen en scooters al jaren erg populair zijn onder dieven. Niet voor niets geldt bij Nederlandse verzekeraars voor een diefstaldekking daarom de eis dat de brommer of scooter op zijn minst een ART3-slot heeft.

Verzekeringspremie
De combinatie “diefstalgevoelig voertuig” en “jonge bestuurder” heeft grote gevolgen voor de verzekeringspremie. Moneyview laat zien dat een 16-jarige die zijn of haar Vespa Sprint van € 3.600 allrisk wil verzekeren, daarvoor gemiddeld bijna € 4.000 premie per jaar moet betalen. Bij de duurste verzekeraar bedraagt de premie zelfs ruim het dubbele!

Onbetaalbaar
Maar ook een 25-jarige zonder schadevrije jaren betaalt voor dezelfde verzekering nog een forse jaarpremie. Gemiddeld zo’n € 1.700. Daarmee is de premie dermate hoog dat deze voor de meeste jongeren onbetaalbaar is.

Andere tenaamstelling?
Om minder premie te hoeven betalen, laten sommige ouders de scooter van hun kind op hun naam zetten en geven ze zichzelf op als regelmatige bestuurder. Dit is in alle gevallen af te raden! Allereerst omdat het bewust doorgeven van incorrecte informatie in principe fraude is, met mogelijke rechtsvervolging als gevolg.

Hoger eigen risico of geen dekking
Daarnaast geldt er bij schade vaak een extra hoog eigen risico voor jongere bestuurders als de opgegeven regelmatige bestuurder géén jongere is. Er zijn zelfs verzekeringen die (WA-) schade in dat geval helemaal niet vergoeden.

Beste deal
Eerlijkheid duurt altijd het langst. Bent u op zoek naar een scooter- of brommerverzekering met een goede dekking en een concurrerende premie? Neem dan even contact met ons op. We helpen u graag om de verzekering te vinden die het beste bij u past.